Dobierając odpowiednich pracowników, zwiększa się swoją szansę na osiągnięcie sukcesu oraz zrealizowanie obranych strategii rozwojowej. Badania kompetencyjne są sposobem na regularne sprawdzanie umiejętności pracowników do wykonywania powierzonych im obowiązków oraz ich reakcji w wybranych sytuacjach. Wyniki przeprowadzonych badań mogą zostać porównane z przyjętymi standardami lub też mogą być porównywane między wynikami poszczególnych uczestników badania.
Jak wyglądają testy kompetencji?
Testy takie mogą być przeprowadzone tak w formie klasycznej, papierowej oraz w postaci testów online. Warto pamiętać o wykorzystaniu każdej z tej formy, co pozwoli na sprawdzenie prawdomówności badanego. Struktura takich testów może być różnorodna
i zależy od celów badania, a także jest uzależniona od pożądanych kompetencji. Wypełniając takie testy należy pamiętać o tym, że:
może być więcej niż jedna poprawna odpowiedź;
niektóre odpowiedzi mogą celowo wprowadzać w błąd;
należy wypełniać je samodzielnie i udzielać odpowiedzi zgodnych z prawdą, gdyż mogą zostać zastosowane pytania kontrolne.
Pytania kontrolujące mają za zadanie sprawdzić prawdomówność kandydata lub pracownika, a tym samym określić, czy przeprowadzone badanie jest rzetelne.
Kiedy warto skorzystać z badań nakierowanych na kompetencje?
Co więcej badania tego typu pozwalają na wyeliminowanie w procesie rekrutacyjnym kandydatów, którzy nie spełniają postawionych wymagań oraz tych, których umiejętności są zbyt wysokie w stosunku do wskazanych wymagań. Ponadto testy takie mogą być wykorzystane:
w celu sprawdzenia poziomu kompetencji aktualnych pracowników;
w celu zdefiniowania szkoleń rozwojowych dla przyszłych lub już zatrudnionych pracowników;
w celu sprawdzenia, w jaki sposób kandydaci bądź zatrudnieni pracownicy poradzą sobie z nowymi wyzwaniami związanymi z ich stanowiskiem pracy.