O ilościowych metodach badawczych
Wybranie odpowiedniej metody badawczej związane jest także z dobraniem odpowiedniej drogi dotarcia do odbiorców badania. Jednak najpierw taka grupa musi zostać właściwe określona, a więc należy wskazać jej unikalne cechy, które będą odpowiadać wybranemu narzędziu. W procesie badawczym może skorzystać z takich metod jak PAPI, CATI, CAWI, CAPI. Każda z nich ma swój niepowtarzalny charakter, który będzie odpowiadał różnym wymaganiom.
Badanie o charakterze telefonicznym
W związku z przywołanymi metodami można powiedzieć, iż odwołują się one także do takich dróg kontaktu jak: wywiad bezpośredni, telefoniczny, online. Każdy z tych typów ma swoje plusy i minusy. Przy czym wszystkie z nich przynależą do metod ilościowych, co oznacza, że ujmują one badane zagadnienie w sposób liczbowy, odpowiadając na pytanie ile. I tak na przykład CATI:
- jest formą telefonicznego kontaktu z klientem;
- umożliwia zapisywanie prowadzonych rozmów;
- pozwala na dostosowanie formy ankiety do konkretnych potrzeb.
Ankieta, która podparta jest systemem
Computer Assisted Telephone Interview czuwa nad logicznym przeprowadzeniem rozmowy z ankietowanym, a przy tym blokuje możliwość przejść do kolejnych pytań bez podania wcześniejszych odpowiedzi. W samej formie ankiety możliwe jest stosowanie:
- pytań zamkniętych, otwartych;
- pól jedno- i wielokrotnego wyboru;
- rankingów;
- modułu baz;
- funkcję czarnych list.
Kontakt dobrany do grupy badania
Badania CAPI są formą wywiadu przeprowadzanego z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Dane pozyskuje ankieter, który wprowadza odpowiedzi ankietowanego do systemu. Plusem zarówno metody CAPI, jak i CAWI jest możliwość wykorzystania w badaniu materiałów graficznych oraz audiowizualnych. Dzięki temu, iż pozyskane dane wprowadzane są bezpośrednio do systemu skraca się czas analizowania pozyskanych danych. Wspomniana już metoda CAWI w przeciwieństwie do CAPI i CATI nie nawiązuje werbalnego kontaktu z ankietowym, ale:
- pozwala na zachowanie anonimowości ankietowanego;
- zachowuje pełnię komfortu ankietowanego;
- pozyskuje wszelkie dane drogą internetową.
Sposób na wiarygodny wynik badania
Jako że każda z tych metod korzysta z innych dróg dotarcia do odbiorcy to jednocześnie każde z nich będzie odpowiadało różnym grupom odbiorców. Z pewnością badanie, które odnosiłoby się w swoim zagadnieniu do osób starszych przyniosłoby lepsze efekty gdyby było przeprowadzane metodę telefoniczną CATI niż online, CAWI. Różnorodność metod pozwala na skuteczne przeprowadzenie badania, ale jednocześnie stanowi wyzwanie w kwestii doboru właściwego narzędzia.