Kompetencje- to predyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności oraz postaw, które zapewnią realizację powierzonych zadań zawodowych na odpowiednim poziomie, który będzie charakteryzować się skutecznością, a przy tym będzie odpowiadał standardom określonym przez organizację dla konkretnego stanowiska. W celu sprawdzenia, w jakim stopniu kompetencje pracowników odpowiadają przyjętemu standardowi, przeprowadza się badania kompetencji.
To powinieneś wiedzieć o kompetencjach
Wyróżnia się kompetencje korporacyjne oraz stanowiskowe. Te pierwsze odnoszą się do realizacji misji danej organizacji, poprzez jej przełożenie w postaci wskazówek postępowania. Kompetencje te zostają uszczegółowione w opisach stanowisk, w których to zostają uwzględnione charakterystyczne kompetencje poszczególnych stanowisk. Decydując się realizację badań kompetencji można zbadać takie aspekty pracowników, jak:
- zdolność uczenia się nowych rzeczy i skutecznego zastosowania nabytych umiejętnością;
- zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach pracy;
- umiejętność podejmowania kluczowych decyzji lub efektywnego rozwiązywania problemów.
Zalety, które skłaniają do przeprowadzenia badań
Wśród największych zalet wynikających z przeprowadzenia wspomnianego badania, warto wyznaczyć takie możliwości, jak:
- wskazanie czynników odpowiadających za poziom satysfakcji;
- określenie mocnych i słabych stron, a także szans i zagrożeń (analiza SWOT);
- umiejętne dobieranie pracowników do powierzanych obowiązków;
- możliwość pełnego zastosowania potencjału pracowników.
Każda z tych zalet przekłada się na lepsze osiąganie wyników, a co za tym idzie na podnoszenie efektywności organizacji.
Badania, które orientują się na potencjale pracowników
Podczas przeprowadzania badań kompetencyjnych, można wydobyć wiedzę o pracownikach – o ich zdolnościach, zaletach i wadach. Tym samym można określić czy dany pracownik podoła nowym wyzwaniom. Inaczej rzecz ujmując: badania te pozwolą na określenie potencjału pracowników w odpowiedzi na zaproponowany awans lub inne stanowisko pracy.
Badanie z dobrym widokiem na przyszłość…
Wykorzystując fachowe narzędzia, pracodawca otrzymuje informacje zwrotne na temat pracowników, co pozwala w lepszy sposób zarządzać ich rozwojem oraz zastosować ich wyjątkowe umiejętności w celu osiągnięcia sukcesu, który będzie dziełem całego zespołu. Pozyskane wyniki badań kompetencji mogą także stanowić pomoc dla przyszłych rekrutacji, dzięki możliwości dokładnego skonkretyzowania wymagań wobec potencjalnych pracowników.